ΦΩΤΟ – Ολυμπία Οδός: Παρελθόν η «καρμανιόλα» της Κορίνθου – Πατρών

Από σήμερα και μετά, η Ολυμπία Οδός αποτελεί έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο 202 χιλιομέτρων, που αν μη τι άλλο δεν θυμίζει σε τίποτα την προηγούμενη άθλια εικόνα ενός video game με δύσκολες πίστες και χαμένες -πραγματικές- ζωές… 

Ο δρόμος δόθηκε στην κυκλοφορία και το Αθήνα – Πάτρα θα γίνεται πλέον άνετα σε 1,5 ώρα και το σημαντικότερο, με ασφάλεια. Ο λόγος για μία «μεγάλη κατασκευαστική πρόκληση», όπως λένε χαρακτηριστικά οι άνθρωποι του έργου, το οποίο με την ολοκλήρωσή του, έφερε την ανακούφιση σε χιλιάδες οδηγούς αλλά και στις τοπικές κοινωνίες που βρίσκονται κατά μήκος του δρόμου Κόρινθος – Πάτρα.

Με τις διεθνείς προδιαγραφές του, παρέχει -επιτέλους- αναβαθμισμένη, ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση προς το δυτικό τμήμα της Ελλάδας ενώ χωρίς υπερβολή, θα γραφτεί στην ιστορία ως ένα από τα μεγαλύτερα και δυσκολότερα κατασκευαστικά εγχειρήματα των τελευταίων ετών στην Ελλάδα, όντας ο μόνος από τους πέντε συγχρηματοδοτούμενους οδικούς άξονες, ο οποίος κατασκευάστηκε σε συνθήκες παράλληλης κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου. Σημειώστε ακόμη περιλαμβάνει 350 μεγάλα τεχνικά έργα και περισσότερα από 400 έργα αντιστήριξης. Το μεγαλύτερο μήκος της διαδρομής «πάτησε» πάνω στην παλιά χάραξη, με αποτέλεσμα η κατασκευαστική δραστηριότητα να γίνεται παράλληλα με την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας των οχημάτων και μάλιστα όχι τμηματικά, αλλά σε όλο το μήκος της Εθνικής Οδού.

Σίγουρα, σε ένα νέο αυτοκινητόδρομο τα πρώτα σημεία που ελκύουν την προσοχή είναι οι «θεαματικές» κατασκευές: σήραγγες, γέφυρες, διαβάσεις και ανισόπεδοι κόμβοι. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της νέας Κορίνθου – Πατρών είναι οι 12 νέες σήραγγες, συνολικού μήκους 16 χιλιομέτρων, με τις τέσσερις από αυτές να αποτελούν σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου.

Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και δέκα συνολικά συνδετήριες σήραγγες.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους της Ολυμπίας Οδού, το σύμπλεγμα της Παναγοπούλας αποτελεί μια κατασκευαστική επιτυχία, καθώς η περιοχή παρουσίαζε ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, που απαίτησαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή του. Επιπλέον, στο συγκεκριμένο σημείο -πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητόδρομου- κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηροδρόμου, γεγονός που αύξησε τις τεχνικές δυσκολίες του έργου. Στο σημείο αυτό βρίσκεται και η μεγαλύτερη σήραγγα της Πελοποννήσου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στην Ελλάδα.

Στην κυκλοφορία δόθηκε όλο το τμήμα που ήταν υπό κατασκευή από τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυλοκάστρου μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Ρίου, με μοναδική εξαίρεση τέσσερα σημεία: Καμάρι, Δερβένι, Αραχωβίτικα και τμήμα του υπέρ-κόμβου Ρίου δηλαδή σε ένα τμήμα περίπου 7χλμ. Ο αυτοκινητόδρομος ήδη λειτουργεί κανονικά σε όλο το μήκος του εκτός από το τμήμα των σηραγγων της Παναγοπούλας, όπου και πραγματοποιήθηκε η τελετή των εγκαινίων. Ο οδηγός από την Αθήνα προς την Πάτρα θα είναι πάνω σε έναν άνετο αυτοκινητόδρομο, με εξαίρεση τα 4 σημεία που θα ολοκληρωθούν σταδιακά, το αργότερο, μέχρι τον Αύγουστο.

ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Ωραία και σωστή λοιπόν η Ολυμπία Οδός, ποιο είναι το κόστος των διοδίων όμως, που καλούμαστε να πληρώσουμε; Πριν σας αναφέρουμε όμως το κόστος, σημειώστε τον γενικό κανόνα:

Το κόστος ανά χλμ. είναι ίδιο για όλους τους αυτοκινητόδρομους και έχει οριστεί από την αρχή των έργων παραχώρησης και είναι 0,04 του ευρώ / χλμ. με έτος βάσης το 2003. Σε αυτό προσθέτουμε πληθωρισμό +ΦΠΑ = 0,064 του ευρώ / χλμ.

Στην Ολυμπία Οδό το τμήμα της Περιμετρικής Πατρών μήκους 18,3 χλμ. εξαιρείται του διοδίου. Συνεπώς, έχουμε 202 χλμ. μείον 18,3 χλμ. = 183,7 χ 0,064 = 11,75 ευρώ, κόστος το οποίο με τις στρογγυλοποιήσεις πάει στα 11,50 ευρώ για ένα Ι.Χ.

4troxoi.gr