Το επενδυτικό μνημόνιο που ετοιμάζουν Ελλάδα – Κίνα | Πως θα αξιοποιηθεί το λιμάνι της Πάτρας

Ένα μνημόνιο διαφορετικό από… τα γνωστά θα υπογράψει ο Αλέξης Τσίπρας στο Πεκίνο στις 14-15 Μαΐου. Θα είναι τριετούς διάρκειας, 2017-2020, και θα αφορά την ελληνο-κινεζική επενδυτική συνεργασία. Η Ελλάδα αποτελεί για την Κίνα τον βασικό «κόμβο» για το άπλωμα της επενδυτικής της πρωτοβουλίας «One Belt – One Road» που θα την ενώσει εμπορικά και οικονομικά με την Ευρώπη, στο πρότυπο του Δρόμου του Μεταξιού.

Η επερχόμενη συμφωνία έρχεται ως συνέχεια των επαφών που είχε ο πρωθυπουργός στο Πεκίνο και στη Σαγκάη τον Ιούλιο του 2016, τόσο με την κορυφή της πολιτικής ηγεσίας της Κίνας όσο και με επικεφαλής κινεζικών κολοσσών.

Το επενδυτικό μνημόνιο θα φέρει τις υπογραφές του πρωθυπουργού και του Κινέζου ομολόγου του, Li Keqiang.

Κατά τις πληροφορίες, για την υλοποίηση της συμφωνίας θα συσταθεί (μετά την υπογραφή) διμερής επιτροπή με επικεφαλής τον Αντιπρόεδρο Ning Jizhe της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας και τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης της Ελλάδας Στέργιο Πιτσιόρλα.

Τομείς και χρηματοδότηση

Όπως αναφέρεται στο (υπό τελική διαμόρφωση) Τριετές Σχέδιο Δράσης (Cooperation Plan On  Key Areas 2017-2020) η επιτροπή θα αναλάβει, πλην της εξειδίκευσης της επενδυτικής συνεργασίας ανά τομείς σε συνεργασία με κρατικές και ιδιωτικές επιχειρήσεις, «να ενθαρρύνει χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς των δύο χωρών ώστε να παράσχουν υποστήριξη σε επιλεγμένα έργα με στόχο την ταχεία εφαρμογή».

Τα βασικά πεδία της επενδυτικής συνεργασίας είναι των μεταφορών, της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, των υποδομών και των Logistics.
Δηλαδή… «τα πάντα», όπως είπε προ ημερών ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών Wang Yi κατά την (προπαρασκευαστική) συνάντηση που είχε με τον ΥΠΕΞ Νίκο Κοτζιά στην Αθήνα.

Σύμφωνα με το εν λόγω σχέδιο, τα πεδία αυτά εξειδικεύονται ως ακολούθως:

* Μεταφορές

Με αφετηρία «την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά», τη δραστηριότητα της Cosco  και την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση της «TRAINOSE», οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν συνεργασία στα έργα που αφορούν:

* Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βαλκανικής Χερσονήσου-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Πάτρας, ώστε να αξιοποιηθούν στο ζενίθ τα λιμάνια της Ελευσίνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας.

* Επενδύσεις στην Ελευσίνα (με κατασκευή λιμανιού), στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στο Καστέλι Κρήτης, και στην κατασκευή εσωτερικών και διεθνών κέντρων εφοδιασμού.

* Ενέργεια

Εν προκειμένω ο σχεδιασμός βασίζεται στην ανάγκη της μετάβασης της ελληνικής αγοράς ενέργειας σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η οποία απαιτεί επενδύσεις κυρίως σε νέες τεχνολογίες και νέους τύπους υποδομών.

Με «όχημα», κι εδώ, την επιτυχή συμμετοχή της China State Grid Corp, οι δύο πλευρές θα συζητήσουν για: Ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, κατασκευή και αναβάθμιση του δημοσίου δικτύου, πρόγραμμα αναβάθμισης παλαιών εγκαταστάσεων λιγνίτη της ΔΕΗ +5,92% και κατασκευή νέων εγκαταστάσεων.

Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί επίσης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας για τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα κτίρια.

* Επισκευές πλοίων

Δεδομένης της σημασίας που δίνει η κινεζική πλευρά στο ναυτικό τμήμα του Δρόμου του Μεταξιού, συζητά την ανάπτυξη ενός κόμβου επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο.

Η ελληνική πλευρά προώθησε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων την χρήση των υφιστάμενων ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου (παρότι δεν ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο), χωρίς να αποκλειστεί ο συνδυασμός τους με ένα πλωτό ναυπηγοεπισκευαστικό σύστημα που θέλουν οι Κινέζοι.

* Τηλεπικοινωνίες

Η υπό συζήτηση συνεργασία περιλαμβάνει την κατασκευή ευρυζωνικών υποδομών, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, τον ηλεκτρονικό τουρισμό, πλατφόρμες ψηφιακού περιεχομένου και πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ως προς το τελευταίο, από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους θα ξεκινήσει να ισχύει στη χώρα μας το σύστημα πληρωμής Alipay που χρησιμοποιεί η κινεζική εταιρία ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, με τον πρόεδρο της οποίας συναντήθηκε ο κ. Τσίπρας πέρυσι στο Πεκίνο.

* Συναρμολόγηση 

Η συζήτηση αφορά στην εγκατάσταση μιας «ζώνης συναρμολόγησης και ελαφριάς κατασκευής κινεζικών ημιτελών προϊόντων» προς εξαγωγή στην ΕΕ, την Ανατολική Ευρώπη, τη Ν. Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Επίσης, στη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού κέντρου δοκιμών και πιστοποίησης» για τα κινεζικά προϊόντα.

Εν προκειμένω, η κινεζική πλευρά φέρεται να προτιμούσε το «ενιαίο Θριάσιο» ωστόσο η ελληνική επιλογή να κατατμιστεί σε δύο τμήματα δεν έβαλε φρένο στις συζητήσεις.

Τρόποι χρηματοδότησης

Οι δύο πλευρές θα δεσμευτούν – μέσω του επενδυτικού μνημονίου – να αναζητήσουν πόρους από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, από ΣΔΙΤ και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.

Η Αθήνα δίνει έμφαση, φυσικά, στον σημαντικό ρόλο που μπορούν να παίξουν οι κινεζικές τράπεζες  για τη χρηματοδότηση κινεζικών ή άλλων αναπτυξιακών έργων στην Ελλάδα. Μένει να κλείσει η συμφωνία που αφορά στη δημιουργία υποκαταστήματος κινεζικής τράπεζας στην Αθήνα.

euro2day.gr