Πάτρα: Το υγροποιημένο φυσικό αέριο φέρνει νέες θέσεις εργασίας | Τι είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα POSEIDON MED II

Η δημιουργία θέσεων εργασίας για εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό και η εισαγωγή ενός σύγχρονου καυσίμου αρχικά στη ναυτιλία και υπό προϋποθέσεις για βιομηχανική χρήση, είναι τα οφέλη που θα προκύψουν από την έλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω του λιμανιού της Πάτρας. Εκπρόσωποι της ΔΕΠΑ θα επισκεφθούν την περιοχή για επαφές με τους φορείς στις αρχές Φεβρουαρίου.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο σχεδιάζεται να φτάσει στην Πάτρα μέσω του προγράμματος POSEIDON MED II. Το πρόγραμμα είναι εντοπισμένο στη ναυτιλιακή χρήση. Ωστόσο, η μονάδα που θα δημιουργηθεί προβλέπεται να είναι επεκτάσιμη με κατεύθυνση την ΒΙΠΕ για χρήση από εγκατεστημένες μονάδες.
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
Μια τέτοια εξέλιξη δεν θεωρείται μακρινή από τοπικούς φορείς που παρακολουθούν τις εξελίξεις. Αντιθέτως, έχουν διαπιστώσει ότι υπάρχει ενδιαφέρον για το σύγχρονο καύσιμο, αφενός για λόγους οικονομίας και αφετέρου γιατί είναι φιλικότερο προς το περιβάλλον. Σύμφωνα με πληροφορίες , εκπρόσωποι της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου ΑΕ θα επισκεφθούν την Πάτρα στο προσεχές διάστημα (πιθανότατα 3-4 Φεβρουαρίου) για να έχουν συναντήσεις με τις τοπικές αρχές και να ενημερώσουν για τον σχεδιασμό που προωθεί η εταιρεία.
Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ
Ο λόγος που προωθείται η χρήση φυσικού αερίου είναι γιατί διασφαλίζει τη συμμόρφωση προς την υφιστάμενη νομοθεσία σχετικά με την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο. Από τα τέλη Οκτωβρίου του 2016 έχει αποφασιστεί η υιοθέτηση σε ευρωπαϊκή και παγκόσμια κλίμακα του ορίου 0,5% στην περιεκτικότητα των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο, με έναρξη από την 1η Ιανουαρίου 2020. Προς αυτή την κατεύθυνση, η ΔΕΠΑ συμμετέχει και συντονίζει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα POSEIDON MED II, το οποίο αποσκοπεί στην εισαγωγή του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως κύριο καύσιμο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG. Το έργο έχει διάρκεια 5 χρόνια και λήγει στο τέλος του 2020.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν -εκτός της Πάτρας- τα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας, της Βενετίας και της Λεμεσού. Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 53.279.405 ευρώ και συγχρηματοδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή («Συνδέοντας την Ευρώπη»), ενώ το υπόλοιπο 50% καλύπτεται από τους 26 εταίρους του προγράμματος που αφορούν επιχειρήσεις σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία. Στοχεύει στον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας λιμανιών για τη χρήση LNG ως καύσιμο στα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός εφοδιαστικού δικτύου για τη μεταφορά και διανομή LNG.
(Εφ. Πελοπόννησος)
Τα σχέδια του ΟΛΠΑ για το φυσικό αέριο | Τι είναι το Πρόγραμμα POSEIDON MED II
 Στα χέρια της Πάτρας και της Αχαΐας είναι το φυσικό αέριο. Με την έννοια ότι στο «ξημέρωμα» του 2017, η περιοχή μας βρίσκεται πραγματικά, και όχι φιλολογικά, κοντά στον στόχο.
Ηδη στα γραφεία του ΟΛΠΑ εκτίθενται υπ’ όψιν των φορέων της πόλης τα σχετικά σχέδια. Η διοίκηση έκρινε ότι πρέπει να ακολουθήσει τακτικών ανοιχτών θυρών και χαρτιών, προκειμένου να καταστήσει κοινωνούς τους τοπικούς εταίρους στο σχέδιο. Για να γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται, και να ξέρουν πού και πώς χρειάζεται η συμβολή τους. Ιδιαίτερα στο πεδίο της κοινωνικής συναίνεσης, που θεωρείται αναγκαίος όρος για τη χρηματοδότηση επιλέξιμων προγραμμάτων.
Οταν μιλάμε, βέβαια, για «φυσικό αέριο», μιλάμε για τη μορφή LNG, αέριο υγροποιημένο δηλαδή, υπό συνθήκη πίεσης και ψύξης.
Το LNG θα μας έρθει μέσω θάλασσας, μεταφερμένο από την εγκατάσταση της Ρεβυθούσας, σε ειδικό αποθηκευτικό χώρο, και μάλιστα σε συνθήκη ασφαλείας απολύτως προχωρημένης: Το σύστημα θα πρέπει να πληροί τους όρους Σεβέζο 3, που αποτελούν την τελευταία λέξη από πλευράς διεθνών κανονισμών.
Σε πρώτη φάση, το πρόγραμμα, το οποίο θα εκτελεστεί για λογαριασμό της ΔΕΠΑ και σε σύμπραξη με τον Οργανισμό Λιμένα Πάτρας, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου που αφορά λιμάνια της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Κύπρου, θα αφορά εφοδιασμό πλοίων.
Από μόνο του αυτό θα ευεργετήσει την οικονομία, αφενός γιατί θα κάνει το λιμάνι της Πάτρας ανταγωνιστικό, αφετέρου γιατί θα απαιτήσει μεγάλο αριθμό απασχολουμένων σε εξειδικευμένες και υποστηρικτικές εργασίας.
Κατά δεύτερο, το LNG θα διατεθεί και για βιομηχανική χρήση, μέσω οδικής μεταφοράς. Θεωρείται βέβαιο ότι θα ζητηθεί αμέσως από πολλές μονάδες. Υπολογίζεται μείωση λειτουργικού κόστους κατά 35%, κάτι που θεωρείται τεράστια υπόθεση.
Η οικιακή χρήση θα απαιτήσει δίκτυο και ιδιώτη που θα αναλάβει την παροχή και την εκμετάλλευση. Αλλά πιθανολογείται ότι και αυτό θα δρομολογηθεί.
Προστίθεται φυσικά το περιβαλλοντικό όφελος. Το φυσικό αέριο θεωρείται το δεύτερη πιο φιλική ενεργειακή πηγή για το περιβάλλον, μετά από τις ανανεώσιμες πηγές.
Το «ΝΑΙ» των Πατρινών είναι αναγκαία προϋπόθεση
Πρόκειται για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα POSEIDON MED II, με στόχο την δημιουργία υποδομών αποθήκευσης και τροφοδοσίας LNG, ως ναυτιλιακού καυσίμου στο λιμάνι της Πάτρας.
Ο οργανισμός, σε συνεργασία με τη ΔΕΠΑ, έχει υποβάλει πρόταση συγχρηματοδότησης στον ευρωπαϊκό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» για την εγκατάσταση της μονάδας, ενώ έχει αποφασίσει και την διάθεση της απαιτούμενης για την χωροθέτηση, έκτασης στο νότιο λιμάνι.
Το έργο κρίνεται σκόπιμο να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό, εφόσον θα δημιουργήσει πρόσθετες θέσεις εργασίας στην τοπική οικονομία τόσο κατά την κατασκευή των εγκαταστάσεων όσο και κατά την φάση της διανομής του.
Η έλευση του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα αποτελεί διαρκές αίτημα των πολιτικών, επιστημονικών και παραγωγικών φορέων της Δυτικής Ελλάδας και αναγκαία και κρίσιμη παράμετρο για την οικονομία της.
Τα οφέλη από τη χρήση του καυσίμου αναμένεται να είναι πολύ σημαντικά όχι μόνο για τους οικιακούς χρήστες, αλλά και για αγροτικές, εμπορικές και βιομηχανικές μονάδες που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή και παράλληλα θα συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση του περιβάλλοντος της αστικής περιοχής της πόλης.
Η υποστήριξη της πρότασης από τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς καθώς και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις θεωρείται καθοριστικής σημασίας για την έγκρισή της από της αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές.
ΠΗΓΗ: Εφ. Πελοπόννησος