Ο Μαραθώνιος μία υπέρβαση των ανθρωπίνων ορίων γεμάτη κινδυνους

Του Κίμωνα Αποστολόπουλου*                          

Τη Δευτέρα 10 Απριλίου, στις 4.00 το απόγευμα, ανοίγουν οι ατομικές εγγραφές για όλους τους αγώνες του 35ου Μαραθωνίου Αθήνας που θα διεξαχθεί την Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017.Όπως και πέρυσι, έτσι και φέτος, οι συμμετοχές στους τρεις μικρότερης απόστασης αγώνες δρόμου (5χλμ-πρωί, 5χλμ-απόγευμα & 10χλμ) αναμένεται να εξαντληθούν μέσα σε ελάχιστες ώρες από το άνοιγμα των εγγραφών.

 «Μη διαλέξεις ένα δρόμο χωρίς εμπόδια· δεν οδηγεί πουθενά.»

 

Η μαραθώνια διαδρομή μοιάζει σαν το θαλασσινό ταξίδι που υπήρξε πάντοτε μία προσπάθεια του ανθρώπου σαν δρομέα η θαλασσοπόρου να διασχίσει την απόσταση πέρα από τον ορίζοντα των γεγονότων. Ο μαραθώνιος δρόμος είναι  μια απόπειρα υπέρβασης του κλειστού βίου και των περιορισμένων ανθρωπίνων δυνατοτήτων . Μια προσπάθεια όχι να ξεπεράσει το εαυτό του αλλά τα εμπόδια που του φράζουν τον δρόμο.

Ο άνθρωπος όμως ζει και οργανώνει την ζωή του στη στεριά . Προτιμά όμως να σκέφτεται την συνολική του πορεία ,σαν απόσπασμα του κόσμου,  χρησιμοποιώντας μεταφορές που συνδέονται με το ριψοκίνδυνο θαλασσινό ταξίδι

Όπως όμως την θάλασσα την κυβερνούν απρόβλεπτες δυνάμεις και θεοί που κρατιούνται πεισματικά έξω από  την σφραγίδα των προβλεψιμων δυνάμεων ,  το ιδιο συμβαίνε και στην μαραθώνια διαδρομή , με τον δρομέα των  μεγάλων αποστάσεων , όπου παρεμβάλλονται  οι άγνωστες δυνάμεις, όταν τρέχει σε αχαρτογραφητα μερη. Όσο καποιος , σαν δρομέας,  να είναι καλά προετοιμασμένος,όσο και να τον βοηθά η εμπειρία του  από τις πολλές συμμετοχές του , ποτέ δεν θα  γνωρίζει τις απρόβλεπτες δυνάμεις δηλαδη τι προβληματα θα συναντήσει στα 20 η στα  30 χιλιόμετρα της μαραθώνιας διαδρομής.

Οι ταλαντώσεις , τα διλήμματα του δρομέα στην διάρκεια της μαραθώνιας διαδρομής μοιάζουν με τους κλυδωνισμούς ενός πλοίου στη θάλασσα.  Η συνέχιση της μαραθώνιας προσπάθειας ή η εγκατάλειψη του αγώνα κινούνται  πάντα στο χείλος της αβύσσου.Πανια πηδάλια, πυξίδες και άστρα οδηγούν στον τερματισμό, το ασφαλές λιμάνι.

Στα » έργα και ημέρες » του Ησιόδου,  αυτός δεν εμπιστεύεται την θάλασσα γιατί την κυβερνά καταπώς επιθυμεί ο ενοσιχθων Ποσειδώνας , γι’αυτό συμβουλεύει το θαλασσινό σαν δρομέα να μην υπερβεί τα καθορισμένα όρια της ευνοϊκής για την εποχή ναυσιπλοϊας επειδή δεν υπάγεται στην εξουσία του  γήινου θεού Δία.

Άλλωστε όλοι έχουμε δει από την τηλεόραση μεγάλοι δρομεις να καταρρέουν , να εγκαταλείπουν  λίγα μέτρα πριν τον τερματισμό η τελικα να τερματίζουν με την βοήθεια των διοργανωτών ή την παρότρυνση του κόσμου.

Αυτό το ναυάγιο μοιάζει σαν το ναυάγιο  στην θάλασσα και  είναι το πιθανο ενδεχόμενο που αντιμετωπίζει κάθε δρομέας σαν Μαραθωνοδρόμος στην προσπάθεια του βήμα – βήμα από την αφετηρία στον Μαραθώνα μέχρι τον τερματισμό στο Παναθηναϊκό στάδιο  , διανύοντας μία απόσταση 42.195 μέτρων η 80.000 περίπου βημάτων

Το ναυάγιο αυτό , εκφράζει την αυθαιρεσία των θεών , την παρεμπόδιση επιστροφής του Οδυσσέα σαν δρομέα στην δική του Ιθάκη.

Με άλλα λόγια το ρίσκο και οι κινδυνοι που λαμβάνει κάποιος να συμμετάσχει στον μαραθώνιο είναι μία επιλογή και όχι ένα πεπρωμένο. Το ναυάγιο και η εγκατάλειψη είναι το τίμημα να είναι κανείς ελεύθερος πλέοντας against the Gods.

*Ο Κίμωνας Αποστολόπουλος είναι οικονομολόγος, πρώην Διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς και συνεργάτης του salos.gr