ΟΛΠΑ: Προοπτικές για νέο εμπορικό λιμένα, φυσικό αέριο, παραλιακό μέτωπο τέθηκαν όλα στο… τραπέζι

Φυσικό Αέριο, παραλιακή ζώνη, προοπτικές του λιμένα, προοπτικές για νέο εμπορικό λιμένα: Πολλά και βαριά θέματα είχε η βασιλόπιτα του ΟΛΠΑ για το 2017. Αξιοποίησε την ευκαιρία, ωστόσο, ο Νίκος Κοντοές να κατατοπίσει τους φορείς και την κοινωνία, συνδυάζοντας την εορταστική συγκυρία με μια εκτεταμένη λογοδοσία. Αυτή τη φορά με μεγαλύτερη δόση ρεαλισμού και χωρίς τις ωραιολογίες που έδωσαν και πήραν κατά το πέρασμα Σπίρτζη και Σταθάκη από την Πάτρα.
Αναλυτικά, κατά την εκδήλωση που έγινε στην ειδική αίθουσα του Οργανισμού Λιμένα, οι καλεσμένοι του Οργανισμού είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τα ακόλουθα.
>ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ: Θα έρθει, όπως ξέρουμε, προκειμένου να αξιοποιηθεί για τροφοδοσία πλοίων, σε πρώτη φάση, ώστε να δρομολογηθεί, με ιδιωτική πρωτοβουλία, η μεταφορά του σε οικιακά δίκτυα. Οπως παραδέχθηκε ο Νίκος Κοντοές, το Φυσικό αέριο, το οποίο περιμένουμε σε υγροποιημένη μορφή (LNG), «εάν όλα πάνε σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα της ΕΛΠΑ», θα έρθει μέσα στην επόμενη πενταετία. Αρα, αργότερα μπορεί, νωρίτερα όχι.
>ΠΑΡΑΛΙΑΚΟ ΜΕΤΩΠΟ: Ο όρος που προτιμά ο πρόεδρος και δ/σ του ΟΛΠΑ, ειρήσθω εν παρόδω, είναι θαλάσσιο «πρόσωπο της πόλης». Οπως και να έχει, η διαδικασία αποχαρακτηρισμού τρέχει, δεδομένης της πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης, που είναι παράγοντας επίσπευσης. Ο κ. Κοντοές εκτιμά ότι η απόδοση στον Δήμο θα χρειαστεί λιγότερο από χρόνο. Πρόκειται για 270 στρέμματα, τα οποία προσφέρουν στην πόλη την ευκαιρία να μεταμορφώσει το ιστορικό της κέντρο.
Οπως υπογράμμισε ο κ. Κοντοές, ο φορέας που κατά βάση είχε τις μεγαλύτερες ενστάσεις για την απόδοση, ήταν το υπουργείο Ναυτιλίας, λόγω ειδικών υποδομών και αναγκών των υπηρεσιών του στην παραλιακή ζώνη. Πλέον, όμως η αποδέσμευση έτρεξε. Τώρα, απομένει η επεξεργασία του σχεδίου από την Αποκεντρωμένη διοίκηση (παρών στην εκδήλωση ο προϊστάμενός της Σ. Παναγιωτόπουλος απερίφραστα είπε ότι δεν θα υπάρξει κώλυμα) και η δημοσίευση στο ΦΕΚ.
Με την ευκαιρία, ο κ. Κοντοές εξήρε τη στάση του Δήμου στην όλη διαδικασία, και πρόσθεσε ότι μια δημιουργική σύνθεση μεταξύ Δήμου και Οργανισμού θα δώσουν τη δυνατότητα για γόνιμη αξιοποίηση της ευκαιρίας.
>ΝΕΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ: Δεν υπάρχουν τα λεφτά. Παρ’ όλο που η επίσκεψη Σπίρτζη δημιούργησε την ενυτύπωση ότι ο στόχος έχει υιοθετηθεί και δρομολογείται, στην πραγματικότητα δεν έχει βρεθεί χρηματοδοτικό έργαλείο και δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα βρεθεί.
Το ΕΣΠΑ έχει αποκλειστεί, ενώ οι προοπτικές για αναθεώρηση του τρέχοντος προγράμματος CEF «μέσα στο 2017», είναι μάλλον υπερφίαλες. Μάλλον οι ελπίδες μετατίθενται για το 2019. Πάντως ο κ. Κοντοές μίλησε και για ελπίδα μέσω του πακέτου Γιουνκέρ (που θέλει ιδιωτική συμμετοχή). Αλλά και πάλι, ελπίδα δεν υπάρχει εαν το έργο δεν κριθεί βιώσιμο.
>ΕΙΔΙΚΗ αναφορά έγινε και για δράσεις εταιρικής ευθύνης από τον ΟΛΠΑ. Εδώ νοούνται προγράμματα κοινωνικής μέριμνας. Ο κ. Κοντοές θύμισε ότι ο Οργανισμός εποπτεύεται από το ΤΑΙΠΕΔ, υπαινίχθηκε, δηλαδή ότι δεν μπορεί να δράσει πιο γενναιόδωρα.

 

Εγνατία, Ιονία, Κρίση «λήστεψαν» την Πάτρα
Ποια είναι όμως η οικονομική πραγματικότητα για το λιμάνι σήμερα;
ΣΥΜΦΩΝΑ με τα οικονομικά στοιχεία που παρουσίασε η διοίκηση του ΟΛΠΑ, η κίνηση παρουσίασε πτώση την τελευταία 15ετία, με κατακρήμνιση κατά το διάστημα 2008-13.
ΓΙΑ ΤΟ φαινόμενο ενοχοποιούνται ασφαλώς η κρίση, αλλά και ο ανταγωνισμός εκ μέρους της Ηγουμενίτσας, η οποία ευνοήθηκε από την δημιουργία της Εγνατίας και έκλεψε κυρίως επιβατική κίνηση.
ΣΗΜΕΡΑ, κατά τον κ, Κοντοέ, η κάμψη ανακόπηκε. Η κίνηση σταθεροποιήθηκε και ήδη παρατηρείται μια ασθενής τάση ανάκαμψης, ιδιαίτερα στον τομέα της μεταφοράς αγαθών, και δη στην κίνηση ασυνόδευτων.
ΟΥΤΩΣ ή άλλως, ακόμα και στην κορύφωση της κρίσης, ο Οργανισμός παρέμεινε κερδοφόρος. Αυξησε τα ταμειακά του διαθέσιμα κατά 14,6% (5.200.000€) και μείωσε τις υποχρεώσεις του κατά 61%, ενώ αναμένει και απάντηση από την ΔΕΥΑΠ για διακανονισμό οφειλής του προς την Επιχείρηση.
ΤΟΝ λόγο πήραν περιφερειάρχης και βουλευτές, για έναν χαιρετισμό.

 

«Κουμπωμένος» ο Κορδάς
Τόσο σε κατ’ ιδίαν εκμυστηρεύσεις όσο και στην αποστασιοποιημένη τοποθέτησή του, ο αντιδήμαρχος Χ. Κορδάς, εκπρόσωπος της δημοτικής αρχής στην εκδήλωση, έδειξε πολύ κουμπωμένος απέναντι σε μεγάλους στόχους και σχέδια του Οργανισμού.
>ΓΙΑ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ: Δύσκολα του έπαιρνε κανείς κουβέντα. Ελεγε ότι δεν έχει κάποια χειροπιαστή ενημέρωση για το θέμα. Η «Π» είναι σε θέση να ξέρει ότι έχει γίνει ανεπίσημη κατατόπιση στον Δήμαρχο. Φαίνεται ότι η δημοτική αρχή περιμένει να δει συγκεκριμένες κινήσεις, αποφεύγοντας, εκτός των άλλων, να αξιοποιείται ακουσίως ως κομπάρσος σε επικοινωνιακού ενδιαφέροντος παραστάσεις των υπουργών και των κυβερνητικών φορέων. Ο αντιδήμαρχος περιορίστηκε σε ακριτομυθίες προς την «Π», επισημαίνοντας, όπως ξέρουμε ότι υπάρχουν πολεοδομικά «και άλλα ζητήματα».
>ΩΣ προς τη δέσμευση Σπρίντζη για υπόγεια διέλευση του τρένου, η δημοτική αρχή παραμένει «άπιστος Θωμάς», προκειμένου να δει αν πρόκειται για οριστική εξέλιξη. Πάντως θεωρεί ικανοποιητικό ότι «έχουν αντιληφθεί ότι η επίγεια χάραξη δεν θα περάσει».
>ΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ ο αντιδήμαρχος δεν παρέλειψε να θυμίσει ότι η αξιοποίηση του θαλασσίου μετώπου χρειάζεται χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ υπογράμμισε πως κατά την πολιτική φιλοσοφία της δημοτικής αρχής, η ανάπτυξη πρέπει να έχει κοινωνική διάσταση, και έφερε ως παράδειγμα την απήχηση που έχει στην τοπική κοινωνία το νότιο παραλιακό πάρκο.
ΠΗΓΗ: Εφ. Πελοπόννησος