Δεκαέξι σημάδια θανάτου στην ελληνική άσφαλτο

 

Άλλοτε σκουριασμένα με εμφανή τα σημάδια του χρόνου και της εγκατάλειψης, άλλοτε στολισμένα με πλαστικά λουλούδια, με το φως του καντηλιού να τρεμοπαίζει μετά τη δύση του ηλίου, τα εικονοστάσια απαντώνται συχνά στους ελληνικούς δρόμους. Παραμένουν ωστόσο ένα θέαμα που δύσκολα συνηθίζεται, καθώς κάθε ένα από αυτά κρύβει μια τραγική ιστορία αιφνίδιου, τραγικού, άδικου θανάτου.

AdTech Ad

Στις 18 Οκτωβρίου 2009, λίγο έξω από το χωριό Εφύρα στη δυτική Πελοπόννησο, ο 19χρονος Νίκος Σταϊκόπουλος έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου του. Η σύγκρουση ήταν μοιραία. Ο νεαρός έχασε τη ζωή του λίγες μέρες αφού είχε ολοκληρώσει την στρατιωτική του θητεία. Οι τραγικοί γονείς έθαψαν το παιδί τους στο νεκροταφείο του χωριού και τοποθέτησαν ένα εικονοστάσι στο σημείο του δυστυχήματος.

Φτιαγμένοι από σίδερο, πέτρα, ξύλο, ατσάλι ή μάρμαρο, δεκάδες χιλιάδες τέτοιοι ναοί – μινιατούρες ξεχωρίζουν κατά μήκος των επαρχιακών δρόμων η ξεπηδούν από κάποιο διάζωμα ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας. Χωρούν ίσα ίσα τη φωτογραφία του νεκρού, μερικές εικονίτσες αγίων κι ένα καντήλι. Δεκάδες χιλιάδες μνήμες θανάτου, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων όπου το εικονοστάσιο τοποθετήθηκε από κάποιον τυχερό που βγήκε ζωντανός από ένα σοβαρό τροχαίο.

«Το νεκροταφείο θεωρείται η μετά θάνατον κατοικία των νεκρών, το σημείο του θανάτου τους ωστόσο αποτελεί επίσης ένα σημείο με μεταφυσικές αναφορές και το εικονοστάσι τοποθετείται εκεί εις μνήμην» λέει ο λαογράφος Δημήτρης Μπενέκος, εκτιμώντας ότι το ελληνικό αυτό έθιμο πιθανότατα έχει τις ρίζες του στα μικρά εκκλησάκια που ανεγείρονται στις εισόδους των χωριών και συνήθως φιλοξενούν την εικόνα του αγίου – προστάτη της περιοχής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, 804 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα το 2016 και περισσότεροι από 13.000 τραυματίστηκαν. Πέρα από το ανυπολόγιστο κόστος της ανθρώπινης ζωής, τα τροχαία δυστυχήματα επιφέρουν ένα δυσβάσταχτο βάρος στο σύστημα υγείας και πρόνοιας της δοκιμαζόμενης από επτά συναπτά έτη οικονομικής κρίσης χώρας.

Το ποσοστό θανάσιμων τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι το έκτο χειρότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τη Eurostat.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ