Δίωξη «μαύρης εργασίας» με risk analysis | Ποιες επιχειρήσεις θα βρεθούν στο στόχαστρο

Εκστρατεία στοχευμένων ελέγχων για την αντιμετώπιση της μαύρης εργασίας ξεκινούν από κοινού όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους. Οι «ράμπο» των υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας και Προστασίας του Πολίτη ενώνουν τις δυνάμεις τους στον υπέρ πάντων αγώνα.

Οι συντονισμένοι έλεγχοι ξεκινούν με τη μέθοδο του risk analysis (ανάλυση επικινδυνότητας) στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος που μπαίνει σε εφαρμογή από τον Μάιο στην Αττική, με μεικτά κλιμάκια από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), το Περιφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Ασφάλισης (Π.Ε.Κ.Α.) του ΕΦΚΑ και την Οικονομική Αστυνομία.

Στην πρώτη γραμμή του πυρός θα βρεθούν κλάδοι που συνδυάζουν μεγάλη συγκέντρωση εργαζομένων και υψηλή παραβατικότητα όπως: τουρισμός και εστίαση (π.χ. εστιατόρια, ταβέρνες, αίθουσες δεξιώσεων, μεζεδοπωλεία, καφετέριες, μπαρ, κέντρα διασκέδασης κ.ά.), εμπόριο, παροχή υπηρεσιών, υπηρεσίες φασόν (π.χ. ένδυση), μεταποίηση κ.ά. Για να υπάρξει ασφαλές δείγμα, στόχος είναι οι έλεγχοι του πιλοτικού προγράμματος να ξεπεράσουν τους 1.100. Παράλληλα τρέχουν και εντατικοποιούνται εν όψει καλοκαιρινής σεζόν και οι καθιερωμένοι έλεγχοι του ΣΕΠΕ σε όλη την Ελλάδα, με έμφαση στα νησιά και στις τουριστικές περιοχές.

Οι έλεγχοι και επανέλεγχοι των μεικτών κλιμακίων θα κατευθύνονται από τον ηλεκτρονικό υπερ-επιθεωρητή του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Πρόκειται για το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) που είναι διασυνδεδεμένο με τα συστήματα του ΕΦΚΑ, του υπουργείου Εργασίας (Εργάνη) και της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, ώστε να υπάρχει πλήρης εικόνα της παραβατικότητας και οι έλεγχοι να κατευθύνονται εκεί όπου πραγματικά χρειάζεται.

Οσο διευρύνεται η βάση δεδομένων του τόσο η «ανάλυση κινδύνου» (risk analysis) θα είναι ακριβέστερη. Ετσι οι επιτελείς μπορούν να εντοπίζουν με το πάτημα ενός κουμπιού τους υπότροπους εργοδότες, τους κλάδους με τη μεγαλύτερη παραβατικότητα, αλλά και τους πιθανούς νέους παραβάτες. Γι’ αυτό οι έλεγχοι του πιλοτικού προγράμματος θα είναι στοχευμένοι με τη μέθοδο της ανάλυσης επικινδυνότητας και με συγκεκριμένα κριτήρια (π.χ. συχνές απολύσεις – προσλήψεις, μεγάλος όγκος εργαζομένων με μερική απασχόληση και λίγες ώρες την εβδομάδα κ.ά.). Σε όλες τις επιχειρήσεις θα ακολουθήσει αιφνιδιαστικός επανέλεγχος ύστερα από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ώστε να μετρηθεί και ο βαθμός συμμόρφωσης. Στόχος είναι η ανασφάλιστη να πέσει κάτω από το 10% και για την υποδηλωμένη να υπάρχει συμμόρφωση τουλάχιστον στο 25%.

Με το σαφάρι ελέγχων «κουμπώνει» σταδιακά και η διεύρυνση του μητρώου παραβατικότητας, ώστε να αποκλείονται από δημόσιο και ευρωπαϊκό χρήμα οι συστηματικοί παραβάτες. «Εχουμε πλήρη γνώση της εκτεταμένης απορρύθμισης της αγοράς και της εργοδοτικής αυθαιρεσίας», δήλωσε χθες η υπουργός Εργασίας, Εφη Αχτσιόγλου, στη Βουλή, προαναγγέλλοντας τη διεύρυνση του Μητρώου Παραβατικότητας των Επιχειρήσεων.

Ο σχεδιασμός προβλέπει πως εντός του καλοκαιριού θα ψηφιστεί ρήτρα που θα προβλέπει πως όσοι υποπίπτουν σε σοβαρές και πολύ σοβαρές παραβάσεις θα αποκλείονται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από κοινοτικά κονδύλια (ευρωπαϊκά προγράμματα, ΕΣΠΑ) και δημόσιο χρήμα (συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου κ.λπ.). Πρόκειται για διεύρυνση του μητρώου που ισχύει σήμερα για εργολαβικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φύλαξης. Επιχειρήσεις που συλλαμβάνονται να υποτροπιάζουν στην αδήλωτη ή πιάνονται στα πράσα για πολύ σοβαρές παραβάσεις θα βλέπουν τη στρόφιγγα των ευρωπαϊκών και δημόσιων κονδυλίων να κλείνει.

Με τροπολογία, άλλωστε, που κατατέθηκε ήδη στη Βουλή ιδρύεται τμήμα καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων εργαζομένων, εργοδοτών και υπουργείου.

Τόσο αυτό όσο και οι συντονισμένοι έλεγχοι των μεικτών κλιμακίων είναι μέρος του οδικού χάρτη 25 δράσεων που θα «ξεδιπλώνεται» από το υπουργείο Εργασίας μέχρι το 2019 με στόχο την πάταξη της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας, που καλπάζουν κοντά στο 30%. Ο περιορισμός της εντελώς αδήλωτης στους κλάδους υψηλής παραβατικότητας στο 13,5% για το 2016 (έναντι 16,48% το 2015 και 19,17% το 2014) είναι μόνο η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη είναι η υποδηλωμένη εργασία, που δηλώνεται ως μερική ενώ είναι πλήρης (για την οποία προβλέπονται πρόστιμα από 1.000 – 10.500 ευρώ).

Πηγή: Έθνος