Απόσταυρα

Του Χρήστου Μοσχονά*

Τρίτη σήμερα, 19 Σεπτέμβρη. Απόσταυρα.

Από το πρωί μια έγνοια μου κεντρίζει το μυαλό. Να μην ξεχάσω. Πάνε κοντά 10 χρόνια που είμαι μακριά από το σχολείο και η συνήθειά του δεν λέει να με αφήσει. Που και που με καβαλάει. Θα μου πείτε σάμπως αργά δεν το θυμήθηκες; Όχι φιλαράκια μου. Για μας τους συνταξιούχους δασκάλους του 8ου Γυμνασίου Πάτρας η εκπαιδευτική χρονιά αρχίζει την πρώτη Τρίτη μετά του Σταυρού.

Εκεί στο ΝΕΟΝ εδώ και έξι χρόνια τα λέμε πίνοντας το καφέ μας. Και τι δεν λέμε. Πολλά γύρω από την επικαιρότητα και πιότερα πάντα γύρω από την εκπαιδευτική διαδικασία. Επίκεντρο τα παιδιά μας. Οι μαθητές μας. Το σχολείο. Εκεί που τα μάθαμε ότι πίσω από κάθε τους πόνο βρίσκεται ένα λάθος τους. Εκεί που κατάλαβαν ότι δεν κλείσαμε το παράθυρο της ευκαιρίας σε κανένα τους. Εκεί που διδάχτηκαν ότι η εμπιστοσύνη είναι σαν την γομολάστιχα. Με κάθε λάθος μικραίνει. Ότι η καλοσύνη είναι η αρετή δυνατών χαρακτήρων και ο καλλίτερος δάσκαλος είναι το στερνό τους λάθος. Πως ένα πράγμα δεν σπουδάζεται στη ζωή. Το να είσαι άνθρωπος. Αυτά που ήταν οι αυστηρότεροι κριτές μας ίσως να κατάλαβαν ότι ποτέ δεν μετανιώσαμε για ότι τους δώσαμε γιατί τους μιλούσαμε πάντα με την πιο δύσκολη γλώσσα. Τα ξεκάθαρα, που την μιλούν λίγοι. Μη σας φαίνεται λοιπόν παράξενο φίλοι μου που κάθε Τρίτη μαζευόμαστε καμιά εικοσαριά ηλικιωμένοι και μιλάμε σαν μικρά παιδιά. Είναι για μας ένας τρόπος διαφυγής. Ένας απλός τρόπος να μετριάζουμε το άγχος της κάθε σκοτούρας. Μια ευκαιρία για δόση αναλαμπής. Με ρώτησε σήμερα μια γνωστή μου πρωί πρωί που βρίσκεται «το παιδί σου» και μου έκανε την καρδιά κομμάτια. Δεν με ρώτησε τι κάνει. Που βρίσκεται με ρώτησε.

Το συζητήσαμε αργότερα στον καφέ μας και αλάφρωσε η καρδούλα μου. Ακούμπησε την πλάτη μου άλλος καιρός. Πάντα κάθε τρίτη μετά το τέλος της εκπαιδευτικής μας διαδικασίας νοιώθω να χτυπάνε το σκαρί μου λογής λογής ανέμοι. Φίλοι μου κάντε την μέρα σας χαρούμενη με τέτοιου είδους ανταμώματα και να ξέρετε ότι η ζωή είναι λίγη και λήγει.

*Ο Χρήστος Μοσχονάς είναι Καθηγητής Φυσικής Αγωγής